Sorteusz

Sorteusz

Gdzie wyrzucić karton po mleku, zepsutą zabawkę lub przeterminowane leki? Czy folia po chipsach nadaje się do recyklingu? Jaki jest właściwie sens sortowania odpadów w domach? 

 

Tak wiele osób zastanawia się, gdzie wyrzucić jakieś opakowanie, czy dany materiał nadaje się do recyklingu, czy raczej nie i powinien trafić do odpadów zmieszanych… Sorteusz powstał, by te dylematy przestały zaprzątać głowę! Skanujesz lub wyszukujesz po nazwie odpad i otrzymujesz odpowiedź, bez zbędnych zawiłości.

 

Aplikacja powstała przy wsparciu Parterów – Inicjatorów, którym zależy, by odpady w Polsce były dobrze sortowane i poddawane recyklingowi.

Biedronka, Fundacja PlasticsEurope Polska, Nestle Polska i Rekopol wspólnie zaangażowały się w projekt, by jeszcze lepiej docierać do szerokiego grona odbiorców i rozwiewać mity na temat sortowania odpadów.

 

Wiedz, że doceniamy Twoje zaangażowanie! Za każdą aktywność będziesz dostawać punkty, które będą gromadzone na Twoim koncie i będą pozycjonować Cię w rankingu. Obserwuj media społecznościowe Sorteusza i dołączaj do wyzwań – masz szansę zdobyć super nagrody!

 

Twórca i Inicjatorzy:

Sorteusz przekazuje tylko sprawdzone info! Gwarantujemy, że znamy się na opakowaniach, surowcach i odpadach komunalnych – autorka i Inicjatorzy projektu reprezentują z jednej strony firmy produkujące i oferujące produkty konsumentom, z drugiej specjalistów od projektowania opakowań i ich recyklingu. Specjaliści zaangażowani w tworzenie Sorteusza od wielu lat związani są z branżą gospodarki odpadami i recyklingu, którą znają od podszewki.

Pobierz aplikację

Twórca i Inicjatorzy

Nestlé w Polsce jest wiodącą firmą w obszarze żywienia z portfolio blisko 1600 produktów i prawie 70 marek, w tym m.in.: NESCAFĒ, WINIARY, GERBER, PRINCESSA, KIT KAT, LION, NESQUIK, NAŁĘCZOWIANKA oraz Purina. Nestlé działa na polskim rynku od 1993 roku. Firma zatrudnia aktualnie 5500 pracowników w 8 lokalizacjach.

Głównym celem klimatycznym firmy jest zmniejszenie emisji CO2 o połowę do 2030 roku i osiągnięcie zerowej emisji netto do 2050 roku. Nestlé przywiązuje szczególną rolę do opakowań, dążąc do tego, aby wszystkie nadawały się do recyklingu lub ponownego wykorzystania. Firma inwestuje w innowacyjne rozwiązania, ogranicza zawartość tworzyw sztucznych, szerzej wykorzystuje plastik z recyklingu, rezygnuje z opakowań wielomateriałowych i popularyzuje opakowania wielokrotnego użytku. Wszystkie fabryki Nestlé w Polsce są zero-waste: 100 proc. ich odpadów trafia do odzysku. Podlegają one recyklingowi, kompostowaniu i regeneracji, trafiają do biogazowni, a także są źródłem zielonej energii.

Współpraca z partnerami, inicjatywy w zakresie poszczególnych marek adresowanych do konsumentów, a także intensywne działania w ramach procesów wewnętrznych i produkcyjnych – oto trzy obszary, w których Nestlé Polska wdraża rozwiązania mające na celu zwiększenie recyklingu. Zużyte opakowania nie są traktowane jak odpad, ale jak surowiec do dalszego wykorzystania. Celem firmy jest zamknięcie obiegu plastiku w Polsce i przyszłość bez odpadów.

Jeronimo Martins Polska S.A. jest właścicielem Biedronki – największej sieci detalicznej w Polsce, mającej (na koniec czwartego kwartału 2022 r.) 3395 sklepów zlokalizowanych w ponad 1300 miejscowościach, która jest obecna na polskim rynku od 27 lat. Filarami strategii firmy są starannie wyselekcjonowane produkty najwyższej jakości, oferowane w codziennie niskich cenach. W 2022 r. Biedronka współpracowała z prawie 1400 polskich dostawców, od których pochodziło ponad 93 proc. produktów w ofercie sieci. Jeronimo Martins Polska S.A., zatrudniając ponad 80 tys. osób, jest największym pracodawcą w Polsce i drugą co do wielkości polską firmą. Spółka konsekwentnie realizuje strategię ochrony środowiska, której priorytety stanowią: walka ze zmianami klimatu, zachowanie bioróżnorodności, gospodarowanie odpadami oraz zarządzanie materiałami i opakowaniami.

Fundacja PlasticsEurope Polska to krajowy oddział europejskiego stowarzyszenie Plastics Europe zrzeszającego firmy produkujące ponad 90% polimerów w Europie. Jej misją jest przyspieszanie transformacji przemysłu tworzyw sztucznych w kierunku cyrkularności i zeroemisyjności, która zapewnia rozwój zrównoważonych rozwiązań cenionych przez społeczeństwo. Wśród prowadzonych działań realizuje projekty na rzecz redukcji ilości odpadów tworzyw sztucznych, promuje ponowne wykorzystanie, zbiórkę i recykling.

Rekopol Organizacja Odzysku Opakowań jest najdłużej działającą na rynku i jedyną założoną przez wprowadzających na rynek produkty w opakowaniach organizacją. Filarem działalności Rekopolu jest realizacja obowiązków osiągania poziomów recyklingu dla odpadów opakowaniowych oraz realizacja zadań edukacyjnych wspierających rozwój selektywnej zbiórki odpadów komunalnych. Firma nieustająco realizuje projekty podnoszące świadomość ekologiczną mieszkańców.

Twórca

Magda Dziczek – od kilkunastu lat zajmuje się odpadami komunalnymi, początkowo z perspektywy instalacji komunalnych, odbierających, sortujących i zagospodarowujących odpady komunalne, później także z perspektywy opakowań – ich ekoprojektowania, sortowania i poddawania recyklingowi. Ważną częścią jej pracy jest angażowanie się w budowanie jak najlepszych rozwiązań systemowych, które będą wspierać rozwój recyklingu i gospodarki o obiegu zamkniętym. Jest doktorantką Szkoły Głównej Handlowej, a zawodowo związana jest ze Związkiem Pracodawców Przemysłu Opakowań i Produktów w Opakowaniach EKO-PAK. Ma niecodzienną możliwość realizowania swoich zainteresowań, związanych z ochroną środowiska i propagowaniem GOZ zarówno w sferze naukowej, jak również zawodowej. Aktywnie uczestniczy w pracach nad aktami prawnymi związanymi z gospodarką odpadami komunalnymi i opakowaniowymi na szczeblu krajowym i unijnym. Swoją wiedzę i doświadczenie stara się przekuwać w realne działania, dlatego wspólnie z Nestlé Polska i Pepsico Polska realizuje projekt  ReFlex  dedykowany sortowaniu i recyklingowi elastycznych odpadów opakowaniowych  z tworzyw sztucznych. Z tego samego powodu powstał Sorteusz – by realnie wpłynąć na poprawę jakości selektywnej zbiórki.